טל שימיזו-קוקשי | לימוד יפנית | תרבות יפן | בישול יפני | kokeshi
  • קוקשי
  • לימוד יפנית
  • בישול יפני
  • ציור יפני
  • צ'ופיק
    • צ'ופיק מתארח
  • אודות
  • בלוג
  • קשר
  • קוקשי
  • לימוד יפנית
  • בישול יפני
  • ציור יפני
  • צ'ופיק
    • צ'ופיק מתארח
  • אודות
  • בלוג
  • קשר
טל שימיזו-קוקשי | לימוד יפנית | תרבות יפן | בישול יפני | kokeshi
  • קוקשי
  • לימוד יפנית
  • בישול יפני
  • ציור יפני
  • צ'ופיק
    • צ'ופיק מתארח
  • אודות
  • בלוג
  • קשר
  • קוקשי
  • לימוד יפנית
  • בישול יפני
  • ציור יפני
  • צ'ופיק
    • צ'ופיק מתארח
  • אודות
  • בלוג
  • קשר

פוסט קטן על רכבות ביפן 

19/12/2018 אין תגובות

יש לי כל כך הרבה מה להגיד על רכבות ביפן שקשה לי לבחור במה להתחיל…
אחד הזכרונות הראשונים שלי מהרכבת בטוקיו קשור דוקא לעובדי התחנה בשיבויה, שם עליתי בכל בוקר בדרכי ללימודים. בשנות התשעים כבר היו ביפן שערים אוטומטיים אך עדיין ברב התחנות עמדו עובדי התחנה במדים כחולים ומעומלנים ובכובע והחזיקו את המנקב ביד מיומנת, כאשר עצרה הרכבת הם תקתקו במנקב ללא לאות ואפשרו לנחשול האנשים לעבור כמעט מבלי להיעצר. מראה מהפנט.
לימים כשקראתי את ספר הילדים הפופולרי מאד ביפן "טוטו שליד החלון", הזדהיתי עם טוטו צ'אן הקטנה שמתלהבת מעובד התחנה ומחליטה להיות בעצמה עובדת תחנת רכבת כשתהיה גדולה.
https://www.youtube.com/watch?v=0AiKYn0mImU

היום הכל משוכלל ויעיל, אין זכר לעמדות המנקבים, במקום כרטיסים יש כרטיס נטען נוח, רק מעבירים אותו על הסורק וממשיכים בדרך מבלי להיעצר ומבלי לעכב אף אחד. ישנה אפילו אופציה ל"מעופפים" במיוחד – היות ש"הקלות הבלתי נסבלת" של הכרטיס הנטען גורמת קצת "להירדם על המשמרת" פעם בכמה זמן יש מי שמוצא את עצמו נלכד בשער כי שכח להטעין את הכרטיס. חוויה מפוקפקת ומביכה במיוחד, לכן כדי להמנע ממנה אפשר לבקש כרטיס עם מנגנון קולי שמזכיר בצפצוף לפני שהסכום בכרטיס מסתיים. כמה נוח….

יש המון סרטוני יוטיוב שמתארים את נחשולי האנשים שעוברים במערכת הרכבות ביפן ובטוקיו בפרט, מה שחשוב הוא – אחרי שמרימים חזרה את הסנטר שנשמט מרב השתאות – הוא בעיקר לנסות להשתלב.
תמיד יש מסלול לממהרים ומסלול איטי יותר, גם במדרגות הנעות חשוב להצמד לשמאל ולאפשר לממהרים לעקוף מימין.

בנסיעה האחרונה שלי ליפן יצא לי ללוות קבוצת ישראלים, לשמחתם ההתנהלות בטוקיו לא היתה באוטובוס תיירים ממוזג ומנותק מהסביבה אלא ברכבת התחתית.
כמובן שמיד שמו לב לסדר המופתי וההתחשבות בסביבה – החל משלב ההמתנה על הרציף כאשר כולם עומדים בטור מסודר וממתינים בסבלנות בצידי הדלת, מאפשרים ליורדים לצאת ולהמשיך בדרכם מבלי להתקל בחומה אנושית, השקט והרוגע בקרון עצמו, כל אחד עסוק בענייניו מבלי להפריע לזולת.
כשנקלענו לשעת העומס העניינים התחילו להתחמם….
פתאם האנשים שנראו אדיבים ותמימים הפכו לגוש שדוחף ונדחף ללא רחמים.
אין זמן להתמהמה ולחשוב יותר מדי, כאן במיוחד חשוב להיות חלק מהגל השוטף ולזרום איתו פנימה.
כאן נעלמות כל העכבות ובפני פוקר שאינן מסגירות את המאמץ וגיוס הכח הנדרש לדחיפות, נדחסים כולם במאמץ נואש להגיע הביתה בחתיכה אחת. אין חס וחלילה אלימות או משהו אישי נגד מישהו, המסה הופכת גוש אחד שרוצה להגיע ממקום א' למקום ב' וכל האמצעים כשרים.
מיותר לציין שהישראלים התגלגלו מצחוק מעצם החוויה של לראות את המטמורפוזה המפתיעה.
לא היו תלונות על המצב כי למרות הדחיסות הסביבה אסתטית, אין ריחות של זיעה או בגדים קצרים שמכריחים את הנוסעים להתחכך עור בעור.
הבעיה החלה כשאנשים ביקשו לעלות ולרדת ואילו הישראלים העקשנים ננטעו במקומותיהם האסטרטגיים קרוב לדלת נאחזים בידיות כבגלגלי הצלה ומסרבים לזוז, מפה ומשם החלו נשמעו קולות נואשים ביפנית – "תנו לצאת!"
השתדלתי לחזור כמו מנטרה – "צאו עם הנחשול, אל תהיו מכשול! אח"כ תחזרו לקרון…."
היו כבר מי שאימצו את הפתרון הנפוץ של הכניסה לקרון בהילוך אחורי, אף אחד לא חושב שזה מוזר כאן.

מה שנחמד ברכבת הוא השילוט, הפרסומות נחמדות ויש אפילו כאלה שנועדו אך ורק לשעשע את הנוסעים.
מעניינים ומשעשעים במיוחד הם השלטים המחנכים, אלו שמסבירים וחוזרים ומבקשים ביפנית ובאנגלית, לפעמים גם בסינית ובקוריאנית – מה לא לעשות ברכבת.
לא לדבר בטלפון כמובן, לשים אותו על שקט, לא להקשיב למוסיקה רועשת באזניות, לא להתאפר ולא לאכול.
המילה להפרעה ביפנית היא JAMA 邪魔 המורכבת משתי סימניות שהאחת אומרת "מרושע" והשניה "רע, לא צודק" השלטים מדגימים מה מהווה JAMA, כשהכוונה היא בעצם להבהיר באופן הכי ברור מה נחשב ביפן גס רוח וחסר התחשבות לעשות במקום ציבורי.

אגב בכלל לא מוזר לראות ברכבת תלמידי בית ספר יסודי, ילדים ממש צעירים שנוסעים לבדם. ביפן לא נחשב מסוכן לתת לילד לנסוע לבדו ברכבת, שילוב של חינוך לעצמאות מגיל צעיר וכן של אמון ובטחון בסביבה ובקהילה שתירתם לעזרה במידה שיתעורר הצורך.
מבחינת בטחון אישי הרכבות ביפן נחשבות הבטוחות בעולם. יש כמובן מי שמנצל את שעות העומס למטרות נלוזות ומקובל מאד לעשות לכאלה שיימינג, אך מראש כדי להמנע מסיטואציות מביכות שכאלה נכנס לשימוש קרון הנשים. אפשר לשמוע ברמקול את הקריאה לנשים ולתלמידי בית ספר צעירים (בנים ובנות) לעשות שימוש בקרון בשעות העומס והדוחק ולהמנע ממצבים לא נעימים.

יש לי עוד כל כך הרבה מה לספר וכבר כתבתי המון, מה עושים?
עוד לא התחלתי לדבר בכלל על הרכבות המהירות שחוויית הנסיעה בהן היא כמו במחלקת עסקים…
או על הנוהג המקסים שהתפתח בתחנות מהן יצאו רכבות למסעות בינעירוניים – EKIBEN – קופסת אוכל מעוצבת ובה ארוחה האופיינית למקום. נהוג לרכוש את האקיבן בתחנה ולהינות מהארוחה במהלך הנסיעה (בנסיעה בין עירונית ברכבת מהירה כן מקובל לאכול, הישיבה היא במושבים אישיים ויש פרטיות יחסית).
המרתק הוא שלמרות שיש צוות נקיון שנכנס לרכבת בתחנה האחרונה ואחראי על נקיונה – לא תראו אנשים משאירים אחריהם פסולת כמעט!
https://www.youtube.com/watch?v=-Ak6uWp4ATk

מה שמרגש אותי בנסיעה מטוקיו לקיוטו הוא מראה הר פוג'י, בכל פעם מחדש אני מחכה לרגע שיופיע במלוא הדרו ומתרגשת כמו ילדה קטנה.

איך אפשר לדבר על רכבות לא להזכיר את הצ'יקו Hachikō הכלב הנאמן שהפך להיות סמל לאומי לנאמנות ביפן? תחנת שיבויה הפכה להיות אחת המפורסמות והפופולריות בזכות הפסל של הצ'יקו – מקום מפגש פופולרי מאד עד היום.
בעקבות הסיפור המרגש של הצי'קו הכלב הנאמן נעשה סרט שזכה לגרסה אמריקאית בככובו של ריצ'ארד גיר. פסל נוסף של הצ'יקו ובעליו הפרופסור הושק לא מזמן (2015) באוניברסיטת טוקיו.

מי שפחות מפורסמת אבל גם זכתה להיות כוכבת היא החתולה TAMA שמונתה להיות מנהלת תחנת KISHI בWAKAYAMA. טמה נהגה לקבל את נוסעי התחנה בבקרים עד שהלכה לעולמה בשנת 2015.
https://www.youtube.com/watch?v=5Jtq3fg2Ncs

אומרים שאם שכחת משהו ברכבת אז ביפן סביר להניח שתמצא את האבדה. אני לא ממש יודעת אבל נתקלתי לא פעם בכתבות מרתקות אודות מחלקת אבדות ומציאות ברכבות טוקיו, החל מכתבות על ממצאים מיוחדים ומוזרים ועד כתבות על מיזמים נחמדים כמו השאלת מטריות מאוסף המטריות העצום לטובת מי ששכח לקחת מטריה ביום גשם.

יש כמובן הרבה כתבות שנוגעות לרכבות ביפן, כולל תאונות, התאבדויות (בעיה קשה לחברות הרכבות ביפן, הן מנסות להתגבר על התופעה באמצעות שערים מיוחדים שיש היום על הרציפים וכן באמצעות קנסות כבדים שמוטלים על השארים, במחשבה שאולי מי שמתכוון להתאבד ירחם על משפחתו שתיאלץ לשאת בנטל…), היתה גם מתקפת הטרור של כת האום שינריקיו בשנת 1995 שגרמה לטלטלה עזה בתחושת הבטחון, הרוקי מורקמי כתב את ספר העיון "אנדרגראונד" בעקבות המקרה בנסיון להבין מה הביא את אנשי הכת לעשות מעשה מזעזע כל כך.
הכתבה האחרונה שקראתי וריגשה אותי במיוחד קשורה דוקא לאירוע מיוחד שקרה בטוקיו בינואר השנה. לידה ברכבת! אשה שנסעה ברכבת בטוקיו הרגישה שהיא מתחילה ללדת, למזלה ישבה לידה אשה שעבדה בעבר כאחות, אם לחמישה, בעלת תושיה רבה שהפכה כוכבת לרגע וזכתה לתעודת הוקרה, "עשיתי מה שכל אחד היה עושה" היא אמרה בענווה ובחיוך גדול בכתבה בעיתון.
בכתבה סופר שעובד הרכבת מתח מיד יריעת בד כמחיצה בין היולדת לשאר הנוסעים כדי לשמור על פרטיותה, הנוסעים לא הפסיקו לקרוא לעברה קריאות עידוד והרגעה מעבר ליריעה, מה שמראה שמאחורי הפנים החתומות שנראות ברכבת אטומות ואדישות, נמנעות ממבט ישיר ומחדירה לפרטיות, נמצאים בעצם אנשים שבבת אחת הופכים חמים ומלאי חמלה.

https://kokeshi.co.il/wp-content/uploads/2018/12/IMG-3362.mp4
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

לרכישת הספר – 054-3101267
שליחת הודעה בווטסאפ 054-3101267
להצטרף אלי לפייסבוק
Tal Shimizu

kokeshi_il

Japanese Culture & Art

Instagram post 18066758383640284 Instagram post 18066758383640284
Instagram post 18484444471002080 Instagram post 18484444471002080
Instagram post 17937353903952170 Instagram post 17937353903952170
Instagram post 17878322841214393 Instagram post 17878322841214393
מרגע הכנת הסומי - הדיו היפני מרגע הכנת הסומי - הדיו היפני, בתוך אבן הדיו - הסוזורי, בתנועה מדיטטיבית כטקס מסורתי, מתחולל הקסם.
אנחנו, בני המאה ה21 צועדים בעקבות נזירים מהמאה ה6 לספירה בסין וביפן, ונשאבים לתוך עולם עשיר שמתבונן בטבע ובתופעות באופן מעורר השראה.
ציורי הדיו היפניים טומנים בחובם שפע של רעיונות ומושגים שהתגבשו במשך מאות שנים. ציור יפני, מעבר להיותו תרגול קוגניטיבי גבוה ושליטה בתנועות המכחול, מחבר אותנו לתפיסה אסתטית וחשיבה יפנית בעלת עומק ועידון ייחודיים לה.
בסדרה של חמישה מפגשים נכיר את “ארבעת האוצרות” – כלי היסוד של כל קליגרף וצייר, נצייר קומפוזיציות קלאסיות המושפעות מהמסורת של נזירי סין ויפן. יחד נגלה את הקסם שבטבע דרך “ארבעת הג’נטלמנים” – הבמבוק, הסחלב הסיני, הכריזנטמה ופריחת השזיף.

טל שימיזו, אמנית, מורה ומרצה לשפה היפנית ולתרבות יפן, בוגרת לימודים בטוקיו ובאוניברסיטת תל אביב, מזמינה אתכם להצטרף למסע מרתק המחבר בין הגות יפנית, שפה ותרבות והיופי השקט של ריקוד המכחול ושירת הדיו.
כל הטוב והיפה יתרחש אצלינו בשמורה בימי חמישי בשעה 18:30 , בתאריכים : 16.1,  23.1,  30.1,  6.2,  13.2 
בשמורה י.ל. גורדון 30, תל אביב 
לפרטים ולהרשמה פנו לטל בטלפון :  0543101267
Instagram post 18145635307360846 Instagram post 18145635307360846
אחרי כל שיעור ציור אני מעלה אחרי כל שיעור ציור אני מעלה צילומים של ציורי תלמידים לקבוצת הוואטסאפ. אוהבת לתעד.
אלבום התמונות שלי בטלפון מלא באלפי צילומים כאלה. 
לפעמים אני מדפדפת ומתמלאת שמחה וגאווה לראות דרך שעשה תלמיד או תלמידה שמתמסרים מזה זמן לריקוד המכחול ושירת הדיו.

היצירה נמצאת בתוך כל אחד ואחת מאיתנו, היא יצר פנימי חזק מאד וכשנותנים לו ביטוי, האושר גדול.

שמה בתגובות סרטון שעשיתי לפני שנה,
בתחילת המלחמה.
מוזמנים למצוא בבית מכחול וצבעי מים ודף כלשהו ולתת לעצמכם להסחף לחוויה,
כמה קווים פשוטים שהופכים לאלמנט יפיפה.
זו המהות של הציור היפני.

שמה בתגובות עוד קישור,
של הרשמה למפגש דצמבר של מועדון ציור יפני אונליין,
שיעור שיוקדש לחורף, לשנה החדשה ביפן ועוד הגיגים שעולים במהלך שיעור כזה.
 אשמח לפגוש אתכם 
🍵🍂
לאוריגמי יש לי אהבה מיוחדת, לאוריגמי יש לי אהבה מיוחדת,
תמיד יש איתי כמה ניירות מיוחדים בתיק למקרה שארצה להעניק או להשאיר אחרי עגור נייר למזכרת ✨
היום יום האוריגמי❣️
למה דוקא היום? אומרים שהתאריך 11.11 מזכיר קיפולים של נייר האוריגמי. 
אורי 折り קיפול
גמי (במקור קמי אבל בסמיכות הופך גמי) 紙 נייר
אמנות קיפול הנייר היא לא רק דקורטיבית, יש להרבה מהקיפולים משמעות וסמליות.
 לעגורים למשל יש משמעות עמוקה ביפן, סמליות שהפכה מוכרת בכל העולם.
העגור מסמל אריכות ימים, מזל טוב, שלום והרמוניה.
מעבר להיותו יפיפה ומשרה שלווה מיוחדת גם כשהוא מונח לקישוט (אני משתדלת שאף פעם לא יהיה לבד…אבל היות שגם למספרים מסויימים יש משמעות ביפן אז גם לא רביעייה או תשיעייה)

עצם הקיפול הוא חוויה מחברת, שוברת קרח ומהנה המשלבת פשטות - הרי מדובר בנייר בסך הכל, עם תחכום נפלא מלא יצירתיות.
מי שמגיע אליי לבועה היפנית יודע,
תמיד יש את הרגע הזה 
שהניירות המרהיבים מתפזרים על השולחן.
אני לא אמנית אוריגמי, יש בארץ כמה כאלה שלקחו את האוריגמי למקומות נפלאים ומקצועיים מאד,
אך בכל פעם שנולד תינוק בסביבה הקרובה, הדרך שלי לברך את הרך הנולד לחיים טובים היא להכין מובייל עגורים.
גם כשיש לי צורך להביע משאלה לבריאות והחלמה,
הצלחה והתגברות על קשיים,
אני מכינה עגורים ותולה על חוטים משובצים בחרוזים צבעוניים,
מובייל עגורים מביא איתו אופטימיות מרגיעה ומלטפת.

ואם כבר מדברים על אוריגמי אי אפשר לא להזכיר גם את אלו שמכין אמן הנייר יזהר נוימןIzhar Neumann.
מי שאוהב נייר אוריגמי יתרגש מהניירות המיוחדים בעלי המרקם הנהדר, דקיקים וחזקים, צבועים בגוונים יפיפיים המדגישים את הסיבים הטבעיים שהוכנו בידיו המיומנות של יזהר.

אשים בתגובות קישורים למקומות בהם אפשר לרכוש את ניירות האוריגמי של יזהר, כמו החנות Nook NOOK Atmosphereבתל אביב או חנות היצירה והסטודיו של האטליה בית לאמנות, גם בתל אביב.

לפני כשנה,בתחילת המלחמה, באמונה שזו תסתיים במהרה והחטופים ישובו שלמים ובריאים,
הכנתי סרטון ובו הדגמתי איך לקפל עגורי אוריגמי,
בתקווה שעוד ועוד אנשים יקפלו ויתפללו לשלום החיילים והחטופים ולשובם במהרה.
קישור לסרטון בתגובות.

יום אוריגמי שקט וטוב שיהיה🦌🍂
בכל שנה בסתיו🍂
אני מציינת את הולדת הבועה היפנית,
בכל פעם באופן קצת אחר.

השנה הלב מתקשה לחגוג
ועדיין
יש לי רצון  לעשות משהו מקרב ומנחם.

אני מזמינה את כל מי שמתעניין,
השתתף בשיעורים פרונטליים או אונליין  או צפה ב *שיעור המבוא לציור יפני, 
למפגש מיוחד
שבו נאחז במכחול ונתרגל יחד, בדילוג לעולם אחר, של יופי ואסתטיקה  בשפה קצת שונה, מיוחדת במינה.

גם מי שמתאמן עדיין וגם מי שזנח את כליו,
גם מי שרק חלם וחיכה להזדמנות
זה לא מובן מאליו.
כל אחד יכול אם יש בו סקרנות ותשוקה.

יום שני 18/11
19:00-20:30
**מפגש מציירים ציור יפני אונליין**

*קישור לזום יישלח בהודעה פרטית
לכל מי שמעוניין להצטרף לשיעור
🍂

* שיעור המבוא לציור יפני הוא שיעור 
שהתקיים לפני כשנה וחצי, הוקלט  ועדיין ניתן לרכוש ולצפות בו בזמנכם, שעתיים של המוווון מידע שסיפרתי וסיפרתי והדגמתי כמעט ללא עצירה, מרב רצון להכניס כמה שיותר במעט הזמן ששיעור כזה מאפשר.
לחיצה - לראות עוד Follow on Instagram
© כל הזכויות שמורות ל-טל שימיזו - קוקשי | kokeshi.co.il
עסק טוב | בניית אתרים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס