טל שימיזו-קוקשי | לימוד יפנית | תרבות יפן | בישול יפני | kokeshi
  • קוקשי
  • לימוד יפנית
  • בישול יפני
  • ציור יפני
  • צ'ופיק
    • צ'ופיק מתארח
  • אודות
  • בלוג
  • קשר
  • קוקשי
  • לימוד יפנית
  • בישול יפני
  • ציור יפני
  • צ'ופיק
    • צ'ופיק מתארח
  • אודות
  • בלוג
  • קשר
טל שימיזו-קוקשי | לימוד יפנית | תרבות יפן | בישול יפני | kokeshi
  • קוקשי
  • לימוד יפנית
  • בישול יפני
  • ציור יפני
  • צ'ופיק
    • צ'ופיק מתארח
  • אודות
  • בלוג
  • קשר
  • קוקשי
  • לימוד יפנית
  • בישול יפני
  • ציור יפני
  • צ'ופיק
    • צ'ופיק מתארח
  • אודות
  • בלוג
  • קשר

סיפור קצר – זרעים עפים ברוח או הרומן שלי עם הציור היפני

23/04/2020 תגובה אחת

כמה זמן זרע טמון באדמה עד שהוא נובט לפתע?

לאאוימה Aoyama טוקיו הגעתי במקרה.
סיפרו לי שיש שם מקום שאולי אוכל להתקבל אליו לעבודה זמנית, למרות שלא דיברתי עדיין יפנית שוטפת.
תמיד צריכים מישהו שימרק את המראות הרבות שנמצאות במסעדה הסינית המפוארת.
מראות גדולות? כן. מראות או תמונות ענק של הגברת שהיתה בעלת המסעדה ואהבה להיות מוקפת בבואתה הגנדרנית, לבושה קימונו יקרים וענודה טבעות אופל ענקיות. ״אופל היא אבן הדמעות״ אמרה לי פעם, חושפת סדק קטן אל תוך נשמתה החבויה עמוק תחת אינספור עטיפות.
באופן לא צפוי דיברה אנגלית, במבטא אמריקאי כלשהו, אותו אימצה בביקוריה התכופים אצל אחותה שהיגרה לארה״ב וחיה את החלום.
למה אוכל סיני? אולי כי הוא פופולרי באמריקה, ובעלת הבית העריצה את אמריקה.
העובדות הסיניות במסעדה היו כל כך יפות, תמירות ודקיקות בשמלות סיניות מצועצעות שהרגשתי חיוורת וכבדה לעומתן.
בעלת הבית הקשוחה והמחוספסת, היתה גוצה למדי אך בעלת נכחות כאילו נוספו לגובהה עשרה סנטימטרים. עורה בגוון קייצי שזוף, שוב בהשפעה אמריקאית בולטת המנוגדת לחלוטין לאידאל היופי היפני עבור מי שלובשת קימונו, דיסוננס נוסף על כל אלה שכבר חוויתי בטוקיו של אותם ימים.
משום מה דוקא לידה הרגשתי בסדר עם המראה המערבי שנראה בעיני דהוי וסתמי, למרות שלעתים קרובות היו לה הערות חמצמצות עבורי. כמו למשל כששאלתי למה המשכורת שלי נמוכה משל כולן, ענתה במבט מתנשא ״אתם היהודים, רק על כסף אתם חושבים?״
אני לא בטוחה מה הייתי יותר – מופתעת או פגועה.
״מה את יודעת על היהודים?״ השבתי בשאלה.
מרב השתאות על עזות המצח של זו שמעזה לענות, פלטה רק נשיפה קולנית והפנתה אלי את גבה.
טנצ׳ו Tencho- כך מכונה מנהל בחנות או מסעדה ביפנית – הביט בי במבט מתריע, ״אל תתגרי בגורלך״.
הייתי נטע זר בתלתלי הדבש ועורי החיוור, אבל הייתי חלק מהצוות, חוגגת בתוכי תודה וגאווה שקטה.
ערב אחד, בעודי שקועה במחשבות תוך מירוק המראה הגדולה במסדרון המוביל לשירותים, נכנס אורח בפתח המסעדה המצוי בדיוק בצידה השני.
בעלת הבית הגיחה פתאום מולי, קרובה וכעוסה מתמיד, מבהילה אותי בשאגה גסה ״למה את לא אומרת כמו כולם אירשיימסה
Irasshaimase
– ברוכים הבאים??!״
שוב עניתי, למרות היותי אמורה לקבל בהכנעה שקטה את ההערה ולא לפצות פה.
״לא ידעתי שמירכתיי המסעדה אני צריכה לומר….״
״אז תצעקי! מכל מקום בו את נמצאת! שמעת?!״

צ׳או לו, הטבח הסיני, חייך כל הזמן.
ספון בין המחבתות השחורות מטיגון, מפזם מנגינות ומוציא מנה אחרי מנה מבלי להתרגש מהנוקשות היפנית סביבו.
בשעת הסגירה כולם נעלמו בבת אחת.
לאן הם הולכים? הרי אין רכבות עד חמש בבוקר, אין באאוימה שום מקום פתוח.
לאן נעלמים כולם?
בכל לילה בתום המשמרת בירכו אותי בברכת גוקורוסמה Gokurosama- עבודה טובה, ושלחו אותי אל השדרה השוממת, משרכת רגליי ברחובות הריקים לסניף של ״דאנקין דונאט״, חנות קטנה של רשת דונאטס וקפה דלוח, להעביר את השעות הנותרות עד לרכבת הראשונה, משרבטת ביומן ושואלת את עצמי שאלות נוקבות.
למה אני כאן לכל הרוחות? רחוקה ממשפחה, חברים ואהוב נפשי ששבר את לבי. התשובה טמונה בגוף השאלה. המרחק והזמן מקהים את הרגשות העזים ומטשטשים את הגוונים באדי אלכוהול ופיח המטרופולין של טוקיו.

לילה אחד סימן לי צ׳או לו להישאר.
כמו בכל לילה כולם ליוו את בעלת הבית למרצדס השחורה, קדים קידה עמוקה ומנופפים לשלום עד היעלמות צל מכוניתה בפנייה הראשונה.
הנערות הסיניות היפות נסעו להן במונית, אלגנטיות וחרישיות. טנצ׳ו נעלם. המלצרים גם.
צ׳או לו נשאר לשטוף כלים ולקרצף את המסעדה.
מלבד מחוות גוף מגושמות וכמה מילים שבורות ביפנית לא היתה לנו דרך לתקשר.
חיכיתי כי ממילא לא היה לי לאן למהר.
הצעתי לצ׳או לו לעזור אך הוא סרב באדיבות. ״שבי כאן ואל תזוזי״ ניסה להגיד.
שמתי לב שיש לו פנים טובות. שיניים עקומות ומוכתמות גרמו לו להיראות מבוגר אך בעצם היה איש צעיר ומלא שמחת חיים.
הולכים? שאלתי אחרי חצי שעה של המתנה דמומה. הולכים.
צ׳או לו סימן שוב ושוב ״שקט״ או ״סוד״.
נעל את הדלת האחורית אחרי שווידא שכל האורות כבויים והדלת הקדמית נעולה על בריח. השלט הקטן מסובב בכיוון הנכון. סגור.
יצאנו אל הרחוב השקט.
סביבנו בעיקר בנייני משרדים, רחוב המוביל לשדרה הענקית, מרכז עסקים הומה בשעות היום.
צעדנו בשתיקה כמה מטרים, כשבבת אחת עצר צ׳או לו ונבלע לתוך פתח קטן וחשוך, מיהרתי להיכנס בעקבותיו, צ'או לו עמד והצביע לכיוון גרם מדרגות.
עליתי בסקרנות הולכת וגוברת.
יכולתי לשמוע במסדרון החשוך קולות מוסיקה.
הרחתי ניחוחות של בישול מעורבים בריחות עירוניים של בניין טחוב.
הגענו לדלת קטנה וכהה.
צ׳או לו, עיניו מחייכות בשובבות, סימן לי לדחוף.
דחפתי.
הווו
האיזקיה Izakaya– קטנטנה ואפלה לעומת המסעדה המפוארת רחבת הידיים והאלגנטית. בר פצפון אפוף עשן סיגריות, אינטימי וביתי ומוצף אדי בישול מהבילים ומעוררי תיאבון.
טנצ'ו עמד מאחורי דלפק צר, פניו המאורכות והבהירות הביעו הפתעה מוחלטת, אפו הגדול מזכיר את שחקן הקבוקי אוטאני אוניג׳י Ōtani oniji השלישי בהדפס העץ המפורסם מתקופת אדו, מכווץ את גביניו להבעה זועפת ממש כמו שחקן הקבוקי הכעוס, אך עיניו העמוקות והשחורות חייכו אלי חיוך גדול.
״אוטמבה! Otenba באת״.
אז זה הסוד.
מולו ליד הדלפק ישב טקדה סן, לקוח ותיק וחשוב מהמסעדה. גם הוא סימן לי בידו – ״הימיצו Himitsu – סוד״.
טנצ׳ו מזג בכוסית סאקה חמים והניח לפני קעריות קטנות כשבכל אחת מהן מטעמים מעשה ידיו.
לגמתי לגימות קטנות תוך התבוננות במדפים עמוסי הבקבוקים שעליהם תלויות לוחיות עם שמות. הוויסקי של טקדה סן, הסאקה של מורימוטו סן, הקוניאק של שינגו סן.
טנצ׳ו ניגש לקראוקה לבחור עבורי שיר יפני של הזמרת האהובה עלי, יודע בדרכו השקטה כיצד לגרום לי להרגיש בבית.
צ׳או לו חיטט בתיקו המרופט, כולו רציני וממוקד, החיוך התמידי התחלף בהבעה מהורהרת.
הוציא מכחול. הוציא אבן דיו. הוציא מקל דיו. הוציא נייר יפני מגולגל. כקוסם השולף מכובע צילינדר ארנבונים מבולבלים, הוציא צ׳או לו את כלי מלאכתו השחוקים אך הדורים בדרכם האצילית, כמו עוברי אורח זקנים מלאים כרימון בסיפורי דרכים.
מה עוד יוציא?
סיימתי לשיר והתיישבתי לידו בדממה.
צ׳או לו סימן לי בידו להביא מטנצ׳ו כוס עם מי ברז.
תחב בידי את מקל הדיו המוצק והדחוס ובתנועות סיבוביות חיכך אותו באבן הדיו הכבדה והמסותתת. ״המשיכי״.
באורח פלא התהוותה לה שלולית שחורה בשקע שבאבן הכהה. צ׳או לו טבל את המכחול ובכמה משיכות צייר לובסטרים מלאי יופי.
מחאתי כפיים בהתלהבות, כמו ילדה קטנה. עוד!
צ׳או לו כתב במיומנות סימניות על הנייר.
״עכשו את״ הוא מסמן.
קו. רק קו.
טנצ׳ו וטקדה סן גיחכו כמו דודים סלחניים בעקבות ניסיונותיי המגושמים.
הה. שום דבר אינו כפי שהוא נראה.
הדלת נפתחה ונכנסו עוד פנים מוכרות. האורחים הביטו בי בחשש מסויים.
״זה בסדר״ טנצ׳ו אמר. ״אוטמבה לא תגיד״.
החגיגה נמשכה עד אור ראשון של בוקר.
כך בכל לילה הלכתי לאיזקאיה של טנצ׳ו. צ׳או לו חולק איתי את רזי ציור הדיו. טנצ׳ו דואג להרחיב את ידיעותיי בפתגמים יפנים ואילו אני, בנסיון לגמול על כל הטוב הזה, לימדתי אנגלית באמצעות שירים כמו ״הוטל קליפורניה״.
יום אחד נעלם צ׳או לו.
כך מתחיל הסוף.
״איך קורה שמישהו הולך מבלי לומר שלום?״ שאלתי את טנצ׳ו מאוכזבת.
טנצ׳ו ענה ״שיקטה גה נאי,
‏Shikata ga nai
אין מה לעשות, אנשים באים והולכים כל הזמן.״
מצאתי מורה יפנית לציור מסורתי בכיתה מסודרת. משיכות המכחול של אישידה סאן היו עדינות, מדוייקות ומחושבות. נזכרתי בצ׳או לו, כל תנועה שעשה, אם במטבח ואם מול הנייר, נראתה טבעית כמו האופן בו העביר את ידו בשיער שנפל על עיניו, מסיט אותו באבחה חשאית וממשיך בכוריאוגרפיה הזורמת בטבעיות כאילו נולד עם מכחול או מקלות בישול ביד.
״טנצ׳ו, אולי אתה צריך עובדת?״ שאלתי באחד הלילות.
״אוטמבה, לכי לחפש את המזל שלך במקום אחר. במקום בו את חיה, שם את מוצאת את גורלך, חפשי אותו במקום טוב יותר. אני חוזר לקיושו בחודש הבא.״
מעט לאחר מכן, באחד הערבים במסעדה הסינית היפה, פקעה שמלתי הצרה באופן מביש. השסע שהיה אמור להיעצר במעלה ירכיי נפתח בבת אחת כאילו לא עמדו לו לתפר כוחותיו לעמוד בפרץ חמוקיי החנוטים המבקשים לנשום לרווחה.
טוני – מלצר חביב בעל קומה תמירה ועיניים צוחקות, הגיח כמו מלאך מושיע וחיבר את התפר הסורר בסיכות שדכן פשוטות, רק כדי שאוכל לשרוד את הערב הארוך עד תומו. ״יותר מדי אוכל סיני״ הוא אמר ״את צריכה ללכת למקום אחר.״
הלכתי.
המכחולים וציור הלובסטרים מלווים אותי בדרכי החדשה.

*אוטמבה – כינוי ביפנית לילדת פרא, טום בוי, במקור מהמילה ההולנדית ontenbaar

« הקודם
הבא »
תגובה אחת
  1. יהודית מיוחס 18/01/2021 בשעה 22:30 הגב

    כתיבה מעולה. מרתקת, מסבירה,
    מתובלת במילות השפה היפנית.
    חוויה אישית ,שזורה בקשיי ההבנה והשוני
    עם ניגודים , אך עם חוזק נפשי.
    אהבתי מאד.

    עליי: לפני 21 שנים:
    בת 53 עזבתי עבודה במקום טוב מאד, בבנק, במח׳ סחר חוץ,
    כשהשתעממתי והמשכורת לא איפשרה לי לכלום.
    שלשת ילדיי , סיימו את לימודיהם באוניברסיטה,
    והרשתי לעצמי מתוך הפיצוי, להקציב סכום להגיע ליפן,
    ללמד עיצוב איקבנה. וטיילתי לרוחבה.
    שהיתי כמעט 3 חדשים.
    ( בארץ למדתי עיצובים מגוונים)
    לא היתה לי תשובה מדוע דווקא יפן.
    הגעתי ליפן בספטמבר 1998 , לבדי ,
    עדיין לא היה ׳גוגל
    ולא טלפונים ידניים.. ,לא מצאתי הרבה מידע .
    למדתי בשגרירות היפנית חצי שנה את השפה.
    מבחורה אשר גרה במלון באיקבוקורו , קבלתי
    המלצתה על המלון ,אליו הגעתי.
    נרשמתי לסוגטצו, ובסתר גם לאוהרה.

    בישראל , לאחר חזרתי הכרתי את כל מי שלימד, הרצה,
    עשה בתחום. באוניברסיטה ובשגרירות ובפרטי.

    לימדתי איקבנה בשילוב תוספות מסורת והבהרות ,
    עם מוסיקה ושירי הייקו.
    עבר זמן, עד שישראלים באמצעות מסעדות יפניות
    החלו להתעניין.
    יפן נכון להיום, 2021 , היא אהבתי .
    על אף ביקוריי במדינות רבות.

    לצערי לא הגעתי שוב, וכמובן לפריחת הדובדבן..

    סיפרתי לך מאחר וכה הרשמת בכתיבתך,
    הזכיר לי את הסרט הצרפתי עם הבחורה שהחליטה
    ללמד ראמן
    ואת אבודים בטוקיו.
    ( היום התחלתי לראות את סיפורי טוקיו)

    קבלתי מידע על שעור בזום, ב28/1 בערב.
    ורציתי להכירך בגוגל.
    אמשיך לקרא את הבלוג שלך .

    אני מכפר סבא, בשנים אלו בתל אביב.

    תודה .

השארת תגובה

ביטול

לרכישת הספר – 054-3101267
שליחת הודעה בווטסאפ 054-3101267
להצטרף אלי לפייסבוק
Tal Shimizu

kokeshi_il

Japanese Culture & Art

Instagram post 18066758383640284 Instagram post 18066758383640284
Instagram post 18484444471002080 Instagram post 18484444471002080
Instagram post 17937353903952170 Instagram post 17937353903952170
Instagram post 17878322841214393 Instagram post 17878322841214393
מרגע הכנת הסומי - הדיו היפני מרגע הכנת הסומי - הדיו היפני, בתוך אבן הדיו - הסוזורי, בתנועה מדיטטיבית כטקס מסורתי, מתחולל הקסם.
אנחנו, בני המאה ה21 צועדים בעקבות נזירים מהמאה ה6 לספירה בסין וביפן, ונשאבים לתוך עולם עשיר שמתבונן בטבע ובתופעות באופן מעורר השראה.
ציורי הדיו היפניים טומנים בחובם שפע של רעיונות ומושגים שהתגבשו במשך מאות שנים. ציור יפני, מעבר להיותו תרגול קוגניטיבי גבוה ושליטה בתנועות המכחול, מחבר אותנו לתפיסה אסתטית וחשיבה יפנית בעלת עומק ועידון ייחודיים לה.
בסדרה של חמישה מפגשים נכיר את “ארבעת האוצרות” – כלי היסוד של כל קליגרף וצייר, נצייר קומפוזיציות קלאסיות המושפעות מהמסורת של נזירי סין ויפן. יחד נגלה את הקסם שבטבע דרך “ארבעת הג’נטלמנים” – הבמבוק, הסחלב הסיני, הכריזנטמה ופריחת השזיף.

טל שימיזו, אמנית, מורה ומרצה לשפה היפנית ולתרבות יפן, בוגרת לימודים בטוקיו ובאוניברסיטת תל אביב, מזמינה אתכם להצטרף למסע מרתק המחבר בין הגות יפנית, שפה ותרבות והיופי השקט של ריקוד המכחול ושירת הדיו.
כל הטוב והיפה יתרחש אצלינו בשמורה בימי חמישי בשעה 18:30 , בתאריכים : 16.1,  23.1,  30.1,  6.2,  13.2 
בשמורה י.ל. גורדון 30, תל אביב 
לפרטים ולהרשמה פנו לטל בטלפון :  0543101267
Instagram post 18145635307360846 Instagram post 18145635307360846
אחרי כל שיעור ציור אני מעלה אחרי כל שיעור ציור אני מעלה צילומים של ציורי תלמידים לקבוצת הוואטסאפ. אוהבת לתעד.
אלבום התמונות שלי בטלפון מלא באלפי צילומים כאלה. 
לפעמים אני מדפדפת ומתמלאת שמחה וגאווה לראות דרך שעשה תלמיד או תלמידה שמתמסרים מזה זמן לריקוד המכחול ושירת הדיו.

היצירה נמצאת בתוך כל אחד ואחת מאיתנו, היא יצר פנימי חזק מאד וכשנותנים לו ביטוי, האושר גדול.

שמה בתגובות סרטון שעשיתי לפני שנה,
בתחילת המלחמה.
מוזמנים למצוא בבית מכחול וצבעי מים ודף כלשהו ולתת לעצמכם להסחף לחוויה,
כמה קווים פשוטים שהופכים לאלמנט יפיפה.
זו המהות של הציור היפני.

שמה בתגובות עוד קישור,
של הרשמה למפגש דצמבר של מועדון ציור יפני אונליין,
שיעור שיוקדש לחורף, לשנה החדשה ביפן ועוד הגיגים שעולים במהלך שיעור כזה.
 אשמח לפגוש אתכם 
🍵🍂
לאוריגמי יש לי אהבה מיוחדת, לאוריגמי יש לי אהבה מיוחדת,
תמיד יש איתי כמה ניירות מיוחדים בתיק למקרה שארצה להעניק או להשאיר אחרי עגור נייר למזכרת ✨
היום יום האוריגמי❣️
למה דוקא היום? אומרים שהתאריך 11.11 מזכיר קיפולים של נייר האוריגמי. 
אורי 折り קיפול
גמי (במקור קמי אבל בסמיכות הופך גמי) 紙 נייר
אמנות קיפול הנייר היא לא רק דקורטיבית, יש להרבה מהקיפולים משמעות וסמליות.
 לעגורים למשל יש משמעות עמוקה ביפן, סמליות שהפכה מוכרת בכל העולם.
העגור מסמל אריכות ימים, מזל טוב, שלום והרמוניה.
מעבר להיותו יפיפה ומשרה שלווה מיוחדת גם כשהוא מונח לקישוט (אני משתדלת שאף פעם לא יהיה לבד…אבל היות שגם למספרים מסויימים יש משמעות ביפן אז גם לא רביעייה או תשיעייה)

עצם הקיפול הוא חוויה מחברת, שוברת קרח ומהנה המשלבת פשטות - הרי מדובר בנייר בסך הכל, עם תחכום נפלא מלא יצירתיות.
מי שמגיע אליי לבועה היפנית יודע,
תמיד יש את הרגע הזה 
שהניירות המרהיבים מתפזרים על השולחן.
אני לא אמנית אוריגמי, יש בארץ כמה כאלה שלקחו את האוריגמי למקומות נפלאים ומקצועיים מאד,
אך בכל פעם שנולד תינוק בסביבה הקרובה, הדרך שלי לברך את הרך הנולד לחיים טובים היא להכין מובייל עגורים.
גם כשיש לי צורך להביע משאלה לבריאות והחלמה,
הצלחה והתגברות על קשיים,
אני מכינה עגורים ותולה על חוטים משובצים בחרוזים צבעוניים,
מובייל עגורים מביא איתו אופטימיות מרגיעה ומלטפת.

ואם כבר מדברים על אוריגמי אי אפשר לא להזכיר גם את אלו שמכין אמן הנייר יזהר נוימןIzhar Neumann.
מי שאוהב נייר אוריגמי יתרגש מהניירות המיוחדים בעלי המרקם הנהדר, דקיקים וחזקים, צבועים בגוונים יפיפיים המדגישים את הסיבים הטבעיים שהוכנו בידיו המיומנות של יזהר.

אשים בתגובות קישורים למקומות בהם אפשר לרכוש את ניירות האוריגמי של יזהר, כמו החנות Nook NOOK Atmosphereבתל אביב או חנות היצירה והסטודיו של האטליה בית לאמנות, גם בתל אביב.

לפני כשנה,בתחילת המלחמה, באמונה שזו תסתיים במהרה והחטופים ישובו שלמים ובריאים,
הכנתי סרטון ובו הדגמתי איך לקפל עגורי אוריגמי,
בתקווה שעוד ועוד אנשים יקפלו ויתפללו לשלום החיילים והחטופים ולשובם במהרה.
קישור לסרטון בתגובות.

יום אוריגמי שקט וטוב שיהיה🦌🍂
בכל שנה בסתיו🍂
אני מציינת את הולדת הבועה היפנית,
בכל פעם באופן קצת אחר.

השנה הלב מתקשה לחגוג
ועדיין
יש לי רצון  לעשות משהו מקרב ומנחם.

אני מזמינה את כל מי שמתעניין,
השתתף בשיעורים פרונטליים או אונליין  או צפה ב *שיעור המבוא לציור יפני, 
למפגש מיוחד
שבו נאחז במכחול ונתרגל יחד, בדילוג לעולם אחר, של יופי ואסתטיקה  בשפה קצת שונה, מיוחדת במינה.

גם מי שמתאמן עדיין וגם מי שזנח את כליו,
גם מי שרק חלם וחיכה להזדמנות
זה לא מובן מאליו.
כל אחד יכול אם יש בו סקרנות ותשוקה.

יום שני 18/11
19:00-20:30
**מפגש מציירים ציור יפני אונליין**

*קישור לזום יישלח בהודעה פרטית
לכל מי שמעוניין להצטרף לשיעור
🍂

* שיעור המבוא לציור יפני הוא שיעור 
שהתקיים לפני כשנה וחצי, הוקלט  ועדיין ניתן לרכוש ולצפות בו בזמנכם, שעתיים של המוווון מידע שסיפרתי וסיפרתי והדגמתי כמעט ללא עצירה, מרב רצון להכניס כמה שיותר במעט הזמן ששיעור כזה מאפשר.
לחיצה - לראות עוד Follow on Instagram
© כל הזכויות שמורות ל-טל שימיזו - קוקשי | kokeshi.co.il
עסק טוב | בניית אתרים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס