ציור הדיו היפני – סומי-אה Sumi-E נולד בהשפעת ציורי הדיו הסיניים והיה נחלתם של נזירים, משוררים ואמנים יחודיים אשר השתמשו באומנות זו ככלי מדיטטיבי של עשיה מרוכזת ויצירתית שאפשרה להם להגיע לתובנות עמוקות ביחס לעולם, לפלא הבריאה והטבע ובסופו של דבר לעצמם.
ארבעת האלמנטים אותם לומד כל מי שחפץ להכיר את ציור הדיו המסורתי:
כיצד להכין את הדיו ולגשת לעבודה, נתרגל את תנועת היד וניצור יחד ציור יפיפה שלם המבוסס על אלמנט אחד ויחיד.
דרך תרגול הציור היפני נכיר מושגים מתרבות יפן, החל בשפה הייחודית בעלת שלוש מערכות כתב, דרך מקורות נפלאים כמו טקסטים של שירה וספרות יפנית, מלאכות יפניות מסורתיות ואומנויות יפניות ייחודיות כמו דרך התה ודרך הפרחים, טקסים מיוחדים ומנהגים יומיומיים. מעיין השראה קסום ובלתי נדלה שיאפשר לכל אחד להמשיך ולהעמיק ולחקור גם מעבר.
בתקופת הקורונה נאלצתי ללמד מרחוק וגיליתי אפשרות נפלאה להכניס את תלמידיי הרחוקים לתוך הבועה היפנית שלי מרחוק תוך יצירת אווירה וסביבה מאפשרת מבלי לצאת מהבית.
במהלך השיעור המצלמה עוברת מצילום רגיל לצילום תקריב המתמקד בעבודת המכחול שלי, היתרון העיקרי הוא במבט הזום שמקבל כל תלמיד באופן אישי וכמובן גם העובדה שגם עם סיומו של השיעור יכולים התלמידים להמשיך לתרגל ואינם נאלצים להפרד מהמכחול 🙂
כמו כן אני זמינה בהמשך לכל שאלה ושמחה לשיתופים על מנת לתת משוב והנחיות.
נעים להכיר, טל
בשנת 91' הגעתי לראשונה ליפן לביקור מקרי ומפתיע. הארץ המיוחדת והמופלאה שבתה את ליבי ממבט ראשון, והפכה להיות לי בית. התאהבתי בשפה היפנית והרגשתי שהיא המפתח להבנה ולהיכרות מעמיקה, התמסרתי ללימודים רשמיים של השפה היפנית בטוקיו, במהלך לימודי השפה התובעניים נפשי היצירתית השתוקקה להכיר גם את שפת האמנות. לקחתי קורסים באמנות היפנית המסורתית SUMI-E – ציור בדיו, האסתטיקה היפנית הפכה להיות חלק משפת האמנות שלי.
בהמשך חזרתי לישראל להשלים תואר בלימודי יפן באוניברסיטת תל אביב.
ציורי הדיו היפנים הם בעיני קסם אמיתי המאפשר לכל אחד, ללא קשר לניסיון אמנותי או כשרון מיוחד, להתחבר למכחול ולדיו וללמוד שפת ביטוי ייחודית, מינימליסטית ועדינה,
הציור במכחול הוא עבורי מקום של שקט ורוגע, אמצעי לחקור את העולם החיצוני ובד בבד להביט עמוק פנימה.
ביפן ובסין לימוד משיכת המכחול האחת לוקחת לפעמים חודשים ארוכים, לו הייתי נצמדת לשיטה כנראה לא היו לי תלמידים בארץ. לכן חשבתי על דרך המאפשרת לתלמיד לקבל את התורה באופן מרוכז ולהתאמן באופן עצמאי, כאשר האפשרות לשתף אותי ולקבל משוב תמיד נמצאת.
מעבר לעבודת המכחול, מספק החיבור ליפן את ההנאה והלמידה ממקורות ההשראה היפנים שמביאים איתם נקודת מבט שונה ומיוחדת.